Båten er lett, men bygget meget solid med epoksyskrog. Det oser av skikkelig håndverk med utstyr av høy klasse, og rustfritt stålbeslag til alle innvendige håndtak og køyeoppheng.
Båten er preget av høy mast, mye seil og mange linjer i cockpiten.
Båten har også en 2,4 meter dyp blykjøl som rettemoment for den 18,5 meter høye aluminiumsmasten; i sin tid håndlaget av Sparcraft i Frankrike.
Generell informasjon
Etter en periode som verftets utstillingsbåt bygde de et turinteriør i båten, komplett med bysse og bad. Palander er trolig en av svært få Farr 40-tallet med mahogni interiør og salongvinduer. Med et varmesystem like stort som mange større båter, men med halve innvendige volum, Palander er også varmest inne når man fyrer opp dieselvarmeren.
Palander er en fantastisk seilbåt hvor seiling er i fokus. Det er ingen hytter, men åpen sosial planløsning med totalt 10 enkeltsenger/soveplasser. Altså på turer med Palander, vi tilbyr ikke komfortpakken med sengetøy og dyner/puter; det er beskjedent, og alle må ta med egen sovepose.
Palander passer rett inn i filosofien til den svenske båtbyggeren og sjømannen Sven Yrvind, som sier: «de fleste misforstår livet. Komfort gjør deg ikke lykkelig. Tvert imot, det gjør deg lat, feit og lei deg.»
Sven Yrvind er en tøffing over 80 år, nå på sin tredje jordomseiling med liten båt, denne gangen med 9 fots båt. Les mer om Sven Yrvind her. .
Vi har hatt enorm glede med Palander hele året siden vi kjøpte henne i juni 2010, både vinterstid på Ski og Seil, på sommerturer, og på seilkurs.
Båten er godt vedlikeholdt, med blant annet nye seil i 2015, overhalt motor i 2016, ny ROD-rigg i 2018, og oppgradering i 2019/20, inkludert innvendig oppussing og nye instrumenter.
Spesifikasjoner og utstyr
Sikkerhet:
- Redningsvester til 8 personer
- Redningsflåte for 8 personer
- Vakuumpakkede termodresser for 8 personer
- Brannslukningsutstyr
- VHF med DSC
Komfort:
- Foran er det en rørkøye på hver side.
- Midtskips/i salongen er det 2 køyer på hver side (benker på hver side danner en seng, og ryggstøttene på hver side er opphengt og danner 2 senger til).
- Akter er det to rørkøyer på hver side over hverandre, men vi bruker stort sett kun en av disse på hver side.
- Ikke full ståhøyde foran, men ellers “ok” ståhøyde.
- Båten har en liten bysse på babord side, og et lite toalett på styrbord side, i tillegg til kartbord/navigatørplass.
tekniske data
- Type: OneOff Farr 40
- Kallesignal LI3619
- Seilnummer NOR9609
- “LYStall” 1,38 (rask!)
- Byggeår: 1991, renovert 2000, 2020
- Lengde: 12,2 m. (40′)
- Hovedmotor/hk.: Volvo Penta D1-30



