




En unik tradisjonell båt
Goxsheim er vår unike tradisjonelle seilbåt. Bygd i 1940, opprinnelig som fiske- og fraktbåt i Hatlestrand, Hardanger, på Vestlandet. Hun har senere blitt rigget til seilbåt, og har blitt brukt til nordlys, hvalsafari og ski- og seilturer langt nord i de senere årene.
Håndverket, trebåttradisjonene og detaljrikdommen i denne galeaen gjør bare det å være om bord til et eventyr i seg selv!
Jeg var litt bekymret for størrelsen, plassen og antallet personer. Men wow – det føltes akkurat som å komme hjem!
— Ski & Sail-gjest, Goxsheim (mens man lager mat i byssa)
Et privilegium
Goxsheim startet som et fiske- og fraktskip. I 1999 ble hun kjøpt av Charles Wara i Vadsø, som forvandlet henne til det hun er i dag: en sann pioner innen ski og seiling, hvalsafari og nordlysturer.
Vi er stolte av å videreføre denne arven. Det er et privilegium å overta en båt som har fått så mye entreprenørånd, kjærlighet og utallige arbeidstimer. Nå er det vår tur til å ta vare på henne, forbedre henne og føre historien hennes videre.
Mastene er allerede nede for vedlikehold, motoren skal snart ut til service, og hun får en helt ny dekksstue med mer plass og bedre sikt. Og til våren setter Goxsheim seil til Svalbard for aller første gang.
Generell informasjon
Goxsheim er 72 fot lang, veier 110 tonn og er en utrolig solid og sterk Galeas-rigget «Hardangerkutter». Hun takler alt vær og vind som vår nordnorske kyst og arktiske farvann kan by på. Dette er en ekte friluftsbåt. Med god plass på dekk er det en rekke muligheter til å nyte det spektakulære landskapet, midnattssolen eller nordlyset. Om bord på Goxsheim kan vi også garantere at du får følelsen av å være en del av den nye norske utgaven av «Pirates of the Caribbean».
Under dekk er det god plass med en bysse midtskips og en stor og koselig salong med peis som sikrer en sosial opplevelse for alle om bord. Goxsheim har 4 lugarer for våre gjester, samt mannskapskvarterer. Komfort sikres av et godt sentralvarmeanlegg med vannbåren varme, og alle sengene er komfortable med gode og varme dundyner og -puter.
Spesifikasjoner og utstyr
Sikkerhet:
- Redningsvester for alle
- Redningsflåte 12Viking
- Overlevelsesdrakter
- Brannvarsling og slokkeutstyr for hele båten
- RIB-båt med 25 hk
- SOLAS sikkerhetsutstyr
- Radar
- AIS
- VHF med DCS
Komfort:
- Vedovn
- Soveplass til 8 i lugarer, samt en akterlugar (mannskap) og salong
- Det finnes også mindre køyeplasser til sjøen og mulighet for å sove i salongen.
- 2 bad og én dusj
- Vannbåren varme med radiatorer i hele båten
- Varmt vann
- Koselige lugarer og gode senger
- Dyner og puter
Tekniske spesifikasjoner
- Kallesignal LKMP
- Byggeår: 1940
- Lengde: 72 fot, lengde 90 fot
- Bredde: 5,50 m.
- Utkast: 3 meter.
- Tonnasje: 110000 kg.
- Dieselkapasitet: 2000 l.
- Ferskvannskapasitet: 2000 l.
- Hovedmotor/hk: Volvo Penta TMD100-250
- Generator
- Inverter
